Sunday, November 18, 2012

Resepi diet atkin... rahsia rasa kenyang

aku yang menulis...
ramai yang cakap.. tak makan nasi tak kenyang la.. so aku ceritakan pasal diriku ini.
tak makan nasi tak kenyang? so aku makan nasi tapi aku tak makan pe yg sepatutnya ada dgn nasi yg menjadi kebiasaan aku.. iaitu cili padi.. sambal belacan atau yg sewaktu dengannya.
makan nasi tanpa rasa pedas dan masam..
aku makan nasi tanpa cili dan tanpa sambal .. dan ternyata memang tak puas.. satu periuk pun rasa mcm tak kenyang la... aku tak puas kalau makan tanpa cili dan aku tak puas dan tak kenyang kalau takde masam skit..mcm sambal ke.. sambal belacan.. dan aku puas kalau dapat lauk mcm asam pedas atau tempoyak ku.. huhuhuuu..
so aku mkn nasi dgn skit lauk kegemaran aku.. mesti ada asam dan cili.. ternayta..skit je dah kenyang dan puas.
so kesimpulannya bukan pada nasi..ia adalah dari lauk pauk.. cuba kenal pasti lauk paa yg buat korang betul betul makan banyak..
 so masa  aku cuba diet atkins dan aku olah supaya lauk tu mebuat aku rasa kenyang.. ye la...
ko makan seekor ayam pun kalau takde cili padi memang tak puas!kena ada air asam dan cili padi.. baru rasa puas.ternyata betul...
so ari ni kebetulan aku masal memang simple abis..tapi kenyang.. aku makan tadi masaih tak rasa lapar..dan aku rasa puas makn sbb set dia lengkap.. ada pedas dan masam.
so bagi orang yg geng macam aku ni..hantu nasi.. sarapan pun aku makan nasik..nak buat atkin memng payah..tapi bila dah tau.. senang je.... cari lauk puas..
ok hari ni aku nak share lauk ini..cara masaknya sekali... sorry sbab takde nama.. tapi best.. citarasa aku.. wkakaa

aku tumbuk bawabg nerah, bawang putih cili padi dan garam

pastu titil serai dan halia skit ..sbb tak nak bau ikan..hanyir..


ni ikan 3 ekor..ikan pepun hantam la... tapi aku memng suka buang kepala dgn ekor..walau pun tak cantik tapi senang makan
panaskan minyak


tumis yg aku tumbuk tadi
dah naik bau ok kuning...

masukkan ikan serai

letak 3 keping asam keping atau aku panggil asam gelugor
 
 biarla ikan tu didih sampai masak... taruk la garam kalau tak cukup...
 
ni l ahasilnya..sedap bro... macam asam pedas yg tak ckup bahan... tapi cukup untuk aku rasa puas dan kenyang for pagi sampai petang.. sbb masamnya..pedasnya memng memikat..ala masak pindang pun ada...
selamat mencuba..