Sunday, August 25, 2013

lupakan

aku yang menulis...
Benci betul pada diri yang meninggalkan diet lepas dapt turun skit.. ni tak de semangat ni pesal..?
di buat cerita..
keinginan tu perlu displin..
tapi ko tahu la.. aku ni jenis orang kampung..
hari hari nak makan ayam daging je memang la susah.. selalu takde lauk aku belasah nasi dgn ikan kering pun boleh abis dua pinggan...
dah tu buat atkin kena la makan mewah...
disebabkan masalah skit terutamanya tang kewangan dan kekurangan makanan tu dlm peti sejuk umah, aku telah hanyut.. melupakan diet ini.
baru baru ni aku duk timbang berat masih tahap tuu yg turun ari tu naik balik..
ni sbb badan dah mula naik..terasa tayar mula muncul dipnggang..tambahlak masa raya ambik gambar dgn famili muka aku la paling cubby sekali... hubby pun komen skit skitt pasal badan.. kena cari semangat dan kena la buat..
Sejak mula balik diet ni... EN hubby selalu komplian makanan dlm peti sokmo abis.. asik makan lauk pauk.. lapar sgt sebab tak boleh makan karbo.. nak makan non karbo tuu.. lari la budget satu minngu makanan kat umah.. ayam daging ikan yg untuk satu minggu aku boleh abiskan dlm satu atau dua hari... kalau telur lak setakat nak beli 10 biji? emm 3 hari abis.. sebab aku kalau lapar  bawa bekal telur rebus kat opis...
mmg banyak belanja nak beli semua lauk lauk ni..
emm pe la.. nak buat?
apapun aku kena teruska juga..walaupun hari hari aku kena belasah telur.. lapar je aku minum air.. sian kan?
nasib keje .. tima makan la paling best sebba boleh balasah lauk pauk..tapi budget memang lari oooo..
kalau ambik nasi dgn lauk baru berapa ringgit..tapi kalau ko makan lauk jee.. agak lebih dr rm10 sekali mkan... tu lunch.. lagi pagi?? aku pi gerai nasi lemak.. tapi aku ambik dging ayam dan ikan je.. selalu nasi lemak seringgit je..  tapi sekarang  aku singgah gerai nasi lemak, aku beli lauk jee.. paling koman aku kena cas rm 6..
emmm ..
kena teruskan jugak...
walaupun sukar.. ttapi its better than makan ubat mahal..dan tak seedap..taknak..aku rela makan makanan mahal..berbaloi jugak... ganbar inspirasi aku... tyeringin perut kempis nan menawan ..moga hubby makin sayang.. AMINN

Tuesday, April 23, 2013

resepi atkin- kacang ayam

aku yang menulis...
boring juga.. asik ayam dan daging..so ari ni kita makan sayur hijua.. sbb sukar di proses so, kurang karbohidrat diserap tubuh..
jom..
ari ni kita makan sayur hijau kacang panjang dan juga ayam.



bahannya
 bawang putih
 bawang merah
 ayam dan
kacang panjang..

kalau nak spicy skit tambahkan cili padi dan juga bahan rempah skit
tumbuk bawang putih dan merah.



Tumiskan bawang tambah semua bahan yg di tumbuk,.. skit garam dan air.. biar kering dan boleh la di makan gitu saja..
best best...







Monday, March 4, 2013

Atkin resepi ayam sambal

aku yang menulis...
Hari ni nak kongsi resepi ayam masak sambal. selamat makan.
bahannya
ayam
cili padi
halia
bawang merah
bawang putih
asam jawa
garam
kunyit






Ayam tu basuh perap dengan garam dan kunyit. Then goreng separuh masak.






Tumis bawang putih , bawang merah, halia yang di tumbuk atau blend pun ok... .







 bila dah naik bau letakakn cili kering yang dan di blend. tunggu sampai cili tu pecah minyak.
Then masukkan ayam dam air asam jawa dan garam.





Please atkin diet jangan letak gula yek.. kalau nak sedap tambah la ajinomoto skit...

biar kering then sedap di makan.




best of luck.

Saturday, March 2, 2013

resepi atkin rendang

aku yang menulis...
salam...





 kengkawan atkin , anda boleh makan rendang, tapi jangan ngada masak rendang hangpa campak gula dalamnya.. hehehee no sugar please.
Gambar ni ada nasi. ambik kat pinggan hubby, tapi kit amakan je rendang  tu tanpa nasi.

bahannya:
kerisik,
santan,
 bawang merah ,
bawang putih ,
halia
lengkuas
cili kering
serai
garam
daging,
 daun kunyit

caranya:
Ini rendang mudah sangat, blend bawang, lengkuas, halia, cili kering, serai, garam
Lepas tu kan.. jangan gelak aku memang brutal.. tapi memang sedap. tak caya cuba buat . Letak semua bahan ni masuk dalam kuali besar, letak je daging, santan kacau sampai nak kering gitu, baru letak kerisik. tunggu sampai kering, tabut daun kunyit yang di hiris. maaf la saya tak suka letak daun limau purut dalam rendang.. sesiapa yang suka tu boleh je letak.
Dah kering terus makan memang sedap... Tau tak napa sedap.. sebab dagiung tu serap semua bahan bahan tu.. rasa rempahnya. memang agaklama masak ni. tapi puas hati.

Sunday, January 20, 2013

Resepi diet atkin Ayam goreng telur

aku yang menulis...
sesiapa yang baca blog aku ni... sorry la aku suka letak cili padi.. tak makan nasi takpe.. jangan tak makan pedas.. ok la ari ni nak kongsi satu resepi... ciptaan sendiri ayam goreng telur yang enak. apa yang penting anda ada paha ayam.. kalau bukan paha ayam apapun tak pe.. paha ayam tu buang tulangnya..ala ala nak masak chicken cop gitu.. hehehee
ok bahan 1.paha ayam.. 1 biji telur 1 sudu mayonis cili padi serbuk lada itam garam lada sulah skit minyak mengoreng so simple.. buang tulang dr daging mcm ni..
lepas tu perisakan dengan lada sulah lada itam garam
next step.. kacau satu biji telur.. gaulkan pada daging kita.. then..panaskan non stick kuali..letak minyak..
tips klau boleh tekan tekan skit serbuk perisa tu supaya meresap jauh dlm daging ayam. lepas dah kuali panas.. letak minyak..nak letak merjerin ..planta, butter atau sewaktu dgnnya.. no hal..sbb kita boleh makan ..hureeyyy dah panas letak ayam tadi
dah siap goreng ayam tu dengan api perlahan agar ayam masak sekata..
then hidangkan dengan mayonis dan cili padi di hilis.. selamat mencuba memang sedap...
bagi mak mak yang nak bagi anak makan boleh la letak roti pada kuali panas tadi dan letak kacang panggang sedap macam ni...
.. tapi untuk diet atkin memadailah dengan ini.. sedap juga pe..

Monday, December 24, 2012

Resepi diet atkin-masak lemak cili padi

aku yang menulis...
masak lemak cili padi memang best.... diet atkin boleh makan masak lemak cili padi TAPI pastikan tanpa nasi atau tambahan kentang... atau lain lain sayur...
ni hasil yg dah nak abi sdi makan..heheheee

hari ni teringin nak masak perut...
 macam biasa bahan nya sama je masak lemak biasa..cuma jgn letak karbo lain macam kentang dan elakkan letak gula sebagai perisa..
bahan utama:
cili padi
kunyit
serai
bawang merah
bwg putih
garam
asam gelugur
kalau da halia skit best jugak

jangan lupa bahan utama perut.. boleh jugak ganti dgn ayam atau daging atau ketam atau sotong ..
 tapi kalu nak ikut sunnah jgn campur ikan dan ayam..
 ni santan dan asam gelugur..tumbuk cili dan bahan lain... ketuk je serai.. masukan semua dlm periuk
 soo jadi macamni.. masak lemak nikalau boleh non stop kena kacau dlm periuk sampai masak atau sampai didih..sbb kalau tak nanti pecah lemak tak sedap...

Resepi diet atkin- ikan susu kukus

aku yang menulis...

HAri ni nak kongsi resepi kegemaran saya.. yg bukan buat diet atkin pun boleh makan..
Saja je ari ni taknak guna lemak..so sesiapa yg buat diet kalori pun boleh makan...








mula mula bahan bahannya:



macam biasa seeekor ikan susu yg rupanya begini..
ikan susu ni banyak tulang mcm ikan terobok

rasanya sedap macam terubuk
harganya murah skit dr terubuk dan
tulangnya kurang skit dr terubuk..
sorry banyak cakap...
bsersihkan ikan..
lepas tu letak bedak yg terdiri dari bahan ini..halia hiris halus
bawang merah
bawang putih..
tomato skit


lepas tu letak dalam kukus dan kukus..
dan dan masak pun.. sedap..
nak lagi best buat air asam campur cili padi... fuhh menelrakan dan kanyang..tak yah nasi..
lpa stu rasa air asam tu pun elakkan kita rasa loya sbb hanyir ikan tuu
kalau nak senang guna je asam jawa adabi yg dlm bekas takde biji tu.
.memang best sbb masam takde addition salt.