Sunday, November 22, 2009

Dimanakah penawarnya?



Sesekali balik kampong … merenung sungai serau… Kuala Medang. Cantik juga tanah kelahiran aku ni. Aku ada nampak iklan cuti cuti malaysia.. kampung aku jadi pilihan pelancong... bangga lak rasanya.
Tapi... Kampung aku dulu lagi cantik dari hari ni. Jauh bezanya..kalau aku cerita satu satu bezanya sampai esok punnnn takkan abis.. banyak dan banyak sgt bezanya..

Paling ketara..arwah nenek dgn atuk dah takde... sunyi jee umah besar tuuu.. yg tinggal Cuma pakcu... yang tak kawin kawin sampai la niii.... aku rasa pakcu takkan kawin sampai bebila... entah dgn sapa dia merajuk dan bercinta.
Arggh... pakcu tak jumpa penawar agaknya. Cerita pasal penawar..ia cukup menarik untuk aku kongsikan bersama…




Dulu adik lelaki aku may(adik ke-3) kena patuk ular… berkejar kami kalut. Bapa aku ikat kaki may dgn kain… takut bisa naik ke badan katanya. Mereka duk cari ular yg patuk tu sampai jumpa… bunuh ular nak buat penawar. Tu kata bapa aku. Aku lak tak ingat dapat ke ular tuu…dgr nama pun dah geli dan menakutkan.

Masa aku dah besar skitt… sekolah menengah…adik aku Ju (adik ke-2) kena gigit lipan.. masa tengah tido. Emm bapak aku cari lipaan tu.. dapat lipan dibunuh dan dibakar jadikan abuuu… abu tu disapu pada gigitan lipan tu…. betul la, surut bengkaknya..tak yah gi hospital punnn.

Pandai orang tua dulu cari penawar…memang betul kot.
Aku pun rasa benda yg sama… jika kita dapat bisa dari sumber tu..penawarnya pun ada disana.

Satu tika dulu dulu aku suka makan durian..makan makan dan makan... sampai satu tahap badan aku panas dan rasa mcm nak demam… tahu apa ubatnya? Mak aku ambik kulit durian dan letak air dalam lopak kulit durian tuu dan kasi aku minum air didalam kulit durian tuuu. Itulah penawarnya! Memang badan aku release skit.

Lagi satu cerita.. pasal cili padi. Yang ni kau betul betul tak tahu. Kita selalu masak, buang batang cili padi… sebab tu la kadang kala kita sakit perut. Member aku mencurahkan ilmunya… you tahu tak… cili padi atau apa cili pun… dihujungnya adalah racun dan ditangkainya adalah penawar..kalau masak masukkanlah tangkai nya sekali ..pasti tak sakit perut…. Oooo ye ke? Kau membulatkan mata. Ye yeee aku boleh terima fact tuuu. Sbb dari kecik sampai besar aku di hidangkan dgn cerita yg serupa… dimana penawar bisa…? Penawarnya ada pada bisa itu sendiri.


So berbalik pada pakcu yg tak kawin... penawarnya dah ilang ye? Tak jumpa..? Hehee heee. Marah pakcu pada aku.

Aku tengok air sungai jernih..alamak tak jernih macam dulu... masa aku kecik sungai kat depan umah atok cukup jernih... nampak ikan berenang renang. Kat situlah aku mandi..kat situ gak arwah nenek basuh kain..kat situ gak kami dapatkan sumber air. Malah kat situ juga jalan pengangkutan utama kampung kami... Bot. Itulah kenderaan utama.. nak kemana pun naik bott.. takde bott tak boleh kuar dr kampung. Sesekali aku senyum sendiri... teringat masa anak dara mandi sungai.. cukup malu kalau ada bot lalu. Menyorok disebalik batang batang besar dalam sungai tuu. Batang kayu besar tu masih ada lagi bertahan dalam sungai tuuu. Batang kayu tu nampak dah makin kecil terhakis dik air. Tapi masih belum reput.

Aku pun dah mencecah usia 30 tahun. Masa kecik batang kayu tu dah lama ada disana…entahkan usianya melebihi usiaku sendiri.
Berkelah memasak di pasir sungai, itu cukup menyeronokkan. Apa lagi kalau lauknya siput sedut yg cukup segar ditangkap sendiri dalam sungai. Tambah pulak dgn gulai tempoyak ikan sugai.. cili padi lak petik je dr ladang nenek. Sayurnya pucuk paku tebing sungai. Lagi enak gulai tempoyak dicampur keladi lambuk yg segar yg tumbuh melata di tebing sungai. Semua nya segar dan enak.
Rindu betul aku saat saat itu.



Sebab tu aku nak selalu balik kampong… sbab penawar rindu Cuma ada di sana. Mungkin ada kampung lain, boleh buat pengubat rindu... namun tak sama dgn kampung ini...
Masa aku sudah di IPT pun aku masih melalui pengalaman ini. alangkah seronoknya tika tu…