Thursday, April 7, 2011

pokok pokok sihat

aku yang menulis...
masa masa balik pahang..aku suka snap gamba gamba pokok sekitar umah.. best menarik.
dari pokok keliling umah ni jee mak dgn bapak aku masih sihat wal a fiat tau.. huhuhu..
disana ada mengkudu..di sini misai kucing.. di tepi sana sirih pokok kantan dan sewaktu dengannya.
misai kucing, kalau dah matang di tuai,dan dijemur kering. Simpan dalam balang dan guna bila perlu macam bancuh teh tanpa gula dan minum..takyah la nak beli dgn harga berpuluh ringgit dipasaran ..pasti segar dan takde tambahan bahan terlarang...
jom zoom dgn akuu, layan gambar yg aku ambik pakai handphone aku jeeee. pas tu aku tak edit punnn original picture la ni kiranya.. kalau nak petua awek muda belajarlah dgn org tua mcmna.. pentung tauu. Oarang lelaki ni tgk yang cantik dan bergetah jeee lagipun nowdaysssss everybody sibuk to be 'greeeennn'. ni pokok sirih dan pokok misai kucing.. mak aku tanam dekat dekat jeee.. pokok sirih ni boleh guna pelbagai.. termasuk hantaran kawin.. perhatian utk kawin yg pertama jee. sesiapa yag ada niat nak kawin dua tuu kena sumpah.. hahahahaa...





memperkenalkan pokok kantan..sesiapa yang hanya tau makan laksa sedap letak bunga kantan.. ni la pokoknya..

Ini aku snap gambar pokok mengkudu dan buahnya.. memang berkhasiat..tapi rasanya maung.. kelat dan tak sedap.. daunnya pun boleh buat ulam.. Bunga pokok mengkudu warna putih dan kecil saja.. macam dalam gambar nii





Sekian untuk ari ni..esok mai lagii