Sunday, May 8, 2011

kalau nak kurus kena amal


aku yang menulis...

dah berbulan bulan berlalu... namun ada sesuatu yang belaku ..kurasakan badan makin menuju ke tahap dulu.. ohh tidak. sbb aku asik.. biarkan kebiasaan makan menjadi kebiasaan. strategi mesti diambil segera. Jgan fedupp jom jom.. yang masa tak sedar diri tuu lupakan atur strategi baruu...

sebenarnya dalam mengamalkan diet atkins atau apapun diet yang kita amalkan seperti juga kita beribadah.. memerlukan kebiasaan. sekiranya kita hanya memaksa diri utk bertahan seminggu atau dua minggu untuk kurus.... kita cuma akan kurus sebentar
dan kita kembali semula pada kebiasaan, kegemukan akan dtg balik pada diri kita. Usaha itu akan memenatkan dan menyiksakan. dan lagi SIA SIA...
apa yang penting kita kena jadikan diet itu kebiasaan . tabiat makan kita kebiasaan.
kalau sekadar utk menyatakan pada diri.. seminggu saja.. atau sebulan saja.. dan kemudian apa yag buruk itu jadi kebiasaan... maka sia sialah usaha kita.
seperti ibadah.. Allah suka pada amalan yag sedikit tetapi berterusan.. dari amalan yang banyak yang cuma sekali sekala.
sbb tu bila memilih diet, tanyalah diri..mampukah aku begini selamanya..jadikan kebiasaan. biasa dgnnya.. dan amalkan sebaiknya.. gembira dgn apa yg kita makan. dan itulah yg kita akan makan sepanjang hidup kita. nikmati dan gembiralah... janganlah merasa diri terpaksa.
tetapi aku paham.... bukan pe.. bila buat atkins.. kita mula terpikir pentingnya hidup berpasangan. ye la kan.. apalah erti sambal belacan tanpa nasi..atau gulai tempoyak payin tanpa nasi atau roti? tetapi apalah juga ertinya roti tanya tanpa kaya..? walaupun rasa nasi sekadar plain.. jee takde rasa.. laukla perisanya.. begitulah kehidupan.

soo.. lupakan hidup.. hidup perlu berpasangan tetapi diet nii kena korban skit..kerana kita akan makan juga karbo tuu akhirnya secara perlahan dan berhemah dalam kuantiti yang cukup saja... pun kena begitu.. cuba jadikan kebiasaan.
biar diri rasa happy dgn diet ,.. bukan paksaan dan menelan makanan dgn penuh rasa menyampah.. tak elok tau nyampah pada makanan...
aku cakap kat sini sebenarnya aku tengah bercakap dgn diri sendiri. soo tak lama lagi lebih kurang 3 bulan dah nak masuk bulan posa... so kalau nak raya dgn badan kurus.. kena mulakan diri sekarang...(betulkan niat bukan nak tunjuk orang..nak hubby sayang..dan bangga dgn wifenyeee)
Jadikan diet kebiasaan... so let's goo.. jgan putus asa. ingat pesan rasullullah... sesuap dua makankan sudah cukup untuk menegakkan rusuk. tiap kali kalau nak makan ingat tuuu... perutku... sepertiga utk makanan, udara dan air..
dann paling penting.. Jangan makan jika tak lapar.. lapar je makan, pastu... berhenti sebelum rasa kenyang... insyallah..
WAHAI diriku..... jgn putus asa. MASA yang dah terlajak tu tak boleh nak undur tapi MASA yg ada ni masih boleh re-srategi balik. Buat lagi dan lagi dan lagi jgn putus asa... badan kita, perut kita, adalah berasal dr apa yg kita makan... JAGALAH diri kita....
sekian untuk hari ni.. gamba pinjam google.....