Thursday, August 25, 2011

Aku dan puasa...




aku yang menulis...


selamat berpuasa.. aku pos entry ni ari terakhir keje.. ada yg dah balik kampung..


tapi bagi orang yg diet..mesti puasa banyak membantu.. ye la tak makan kan.. tapi ada yg tetap tak susat susut.. bertambah ada le.. we ke keeeeeee keeeee...


bagi aku laks.. aku puasa mcam biasa. biasa.. dan kebiasaannya.. sebab kit adah tahu habit makan banyak la buat tubuh kita jadi meyimpan energy telalu banyak.. so kurangkan je...


diet atkins.. hahaa haa maaf aku tak buat time puasa ni.. sbb aku nak makan buah kurma.. nak ceduk bubur manis dan bubur lambuk dan nak makan biskut raya...



bukan senag tuu bubur lambuk masjid.. time puasa jeee.. so memang kesimpulannya aku tak ikut atkins..


puasa ni aku makan sahur sebiji kurma dan air suam sebanyak yang aku mahu... tu je.. aku memang tak makan nasik. aku bangun sahur lak.. pukul 5 pagi.. lepas sahur aku solat sunat sampai dgr azan subuh. Mula mula aku ingta sehari dua jee aku akan buat macam tu.. sbb aku dulu memang suka belasah nasi time sahur pastu tidur.. bila bangun subuh tu.. huuu lapar gila.






tapi alhamdulillah aku bioleh laks jadi camgini.. bangun makan kurma dgn air kosong.. masuk ari ni dan 25 hari aku berjaya tanp atidur!!!! aminn terima kasih ya Allah.


lepas solat subuh aku maak utk anak dan terus siap pi opis.. time puasa ni punch kad masuk opis aku pukul 7.30 pgi... awal kan? sbb balik 4.30 ptg soo aku nak kena cover keje yg tertinggall tu..




ok lee.. tu cita sahur.. cita pasal berbuka.. berbuka dulu aku masa kecil.. penuh satu meja.. tapi kali ni aku ada buku.. wowo buku beb.. aku senarai apa makan yg teringin aku nak makan.. satu hari hanya satu dr senarai tu yg aku akan masak dalm kuantiti utk satu pinggang lauk je.. satu lauk .. satu sayur dan satu kuih dan satu air. tu je..


displin.. dan air laks.. mula mula posa memang la minum macam2 air, ikut turn.. but.. now aku minum air kosong je.. dan takde ais.. ok pulak...


I can do.. tahniah utk diri sendri.. tak membazir dan just nice.. but itu pun tak abis makan.. letak dalm peti sejuk.


tapi mana la kawan aku ni... ni badan turun ke idak ni? but whatever... i rasa selesa mcm ni. hopefully maintain...


betul nak kurus kena amal..so kenma jadikan amalan laa bila buat benda macamni,.. insyallah biar yg elok jeee... setahun dua sure aku slim... aminnnnnn.


he he hee. lama kan? biar.. but i believe. amalan makan dan hidup kena ubah bukan untuk kurus ari ni je.. tapi hari hari.... dan sampai bila bila JOM